top of page
Vyhledat

Tamron 17-70/2.8 Di III-A VC RXD pro Sony E

  • Obrázek autora: David Vančišin
    David Vančišin
  • 18. 6.
  • Minut čtení: 4

Dlouho jsem na web nepřidal žádnou recenzi objektivu nebo techniky obecně, a tak jsem si řekl, že zkusím něco jiného a zároveň trochu výzvu – vyzkouším objektiv pro APS-C snímače. A když už, tak jsem se do toho opřel a pořídil si i APS-C tělo, konkrétně starší kousek Sony A6300. Tomu se ale budu věnovat příště, dneska se mrkneme na objektiv – Tamron 17-70/2.8 Di III-A VC RXD.


Jelikož jsem začínal fotit rovnou na full frame tělech, byl jsem vždycky k APS-C snímačům trochu skeptický. Jakože… proč bych si pořizoval něco, co má menší čip, menší bokeh a víc šumu? Postupem času, když jsem přišel na to, že je vlastně úplně jedno, čím člověk fotí, jsem tuhle myšlenku opustil. Jasně, všechno to platí pořád, ale je ten rozdíl tak dramatický?


A pokud mám něco „propálit“ rovnou takhle na začátku – tak ne, není. Pokud teda na APS-C snímači nepoužíváte objektiv se světelností F8, pak už asi jo. 😄


Tamron 17-70/2.8 (nebudu tady vypisovat celý název pořád dokola, za to se omlouvám 😀) je ohromně univerzální sklo. Po přepočtu na full frame snímač se vlastně jedná zhruba o ekvivalent 24–105 mm, což je rozsah, který je na plnoformátových snímačích víc než známý. S jedním rozdílem – tenhle objektiv má světelnost 2.8 (bokeh samozřejmě neodpovídá objektivu se světelností 2.8 na full frame snímači, ale ruku na srdce – pozná to někdo?).


Rozsahem je objektiv tedy ohromně univerzální a pokud by měl mít člověk jedno světelnější sklo, dokážu si tohle představit jako ideální rozsah – použitelný jak na široké záběry krajiny, tak detaily třeba v interiéru nebo kdekoliv jinde. Pokud toužíte po extrémně rozostřeném pozadí, tenhle objektiv pro vás nebude – s pevnou 1.4kou na full frame těle se to prostě srovnat nedá.


Vše se tedy odvíjí od toho, co fotíte, co s ním chcete fotit a jak jste nároční. Já ho vzal s sebou na pracovní focení destinačních fotek, na východ slunce a do noční Prahy. A v tomhle mi naprosto vyhovoval. Rozsah naprosto ideální, s clonou menší než 2.8 bych stejně nefotil, spíš jsem si naopak trochu přiclonil – a to, že se jedná o APS-C objektiv (většinou) zaručuje, že je menší než jeho ekvivalentní „brácha“ na full frame snímači.


Jdeme se mrknout na parametry objektivu. Asi začneme postupně podle toho, co by zajímalo mě, kdybych si vybíral nový objektiv.


Ostrost

Tady asi nemám co vytknout. Suprová. Už od plně otevřené clony 2.8 je velmi ostrý (rohy jsou trošičku horší oproti středu, ale žádný extrém – řekl bych, že na objektiv s takovým rozsahem je to dost slušné). Po přiclonění se neostrost v rozích ztrácí a má super kresbu.


Rychlost ostření

17-70tka už je s námi na světě nějaký ten čas, a tak má ostřicí motorky předchozí generace – RXD namísto novějších VXD. Co to znamená? Není tak rychlý jako nejnovější objektivy Tamronu. Co to znamená v reálném životě? Že asi nebude stíhat zaostřit jedoucí motorku proti fotografovi. Zaostření běžícího dítěte ale pro něj problém není. Zvíře jsem upřímně nezkoušel, ale pokud to nebude gepard nebo zdrhající ještěrka, asi by to zvládl. 😀 Pro účely, ke kterým byl vyroben – tedy univerzální sklo na cestování, město, krajinu, přírodu, domácí portréty, případně i nějakou reportáž a svatbu – za mě bez problémů.


Stabilizace

Objektiv má integrovanou stabilizaci – obrovská výhoda jak pro focení, tak pro natáčení. Speciálně pro nestabilizovaná starší těla, jako je třeba A6300, na které jsem ho zkoušel. Pokud stabilizaci v těle máte, i tak je to výhoda – stabilizace spolupracují a výsledná účinnost je větší než s nestabilizovaným objektivem. K tomu se ještě dostaneme.


Minimální zaostřovací vzdálenost

Tak ta mě překvapila – 19 cm. Od snímače. V praxi to vypadá tak, že můžete dát objektiv pár centimetrů od objektu, na který chcete mít zaostřeno – a ono to funguje! Makro objektiv to není, ale detail dokáže vyčarovat slušný!


Zkreslení

Vzhledem k širokému rozsahu ohnisek objektiv musí mít nějaké zkreslení – optiku „očůrat“ nejde. Většinu ale odstraní profil v Lightroomu na jedno kliknutí a zbytku si nikdo nevšimne, pokud nebudete fotit celou fotku rovných čar. :)


Jelikož je objektiv ze starší generace, má vzhled odpovídající této generaci. Nemá na sobě žádné tlačítko ani USB-C konektor, na který můžete být zvyklí od Tamronů novější generace. Objektiv ale má gumičku kolem bajonetu a je tedy utěsněný proti nepříznivému počasí a prachu.


Objektiv je určen výhradně pro APS-C snímače, ale jasně, že mi to nedalo a vyzkoušel jsem ho i na FF snímači. Co se týče fotografování – tam opravdu na žádném ohnisku nepokryje celý snímač. Jedna z možností je fotit i na full frame těle v APS-C režimu – pak vinětace zmizí a fotka je samozřejmě plně použitelná, stejně jako na APS-C foťáku. Proč by to kdo dělal? Důvod je jednoduchý – je to objektiv, který za tuhle cenu na full frame těle mít nebudete – 24–105 se světelností F2.8. I když za cenu menšího rozlišení.


Trochu jinou situaci jsem ale vymyslel u videa. Na full frame těle bude objektiv samozřejmě vinětovat také – pokud máme vypnuté všechny stabilizace a využívá se celý čip fotoaparátu. S vyššími stupni stabilizace ale dochází ke cropu a využívá se pro video menší část snímače. Já ho používal na natáčení na Sony ZV-E1 – 12Mpx full frame snímač. Pokud jsem používal aktivní dynamickou stabilizaci (crop cca 1.4×), vinětace naprosto zmizela a objektiv byl tak plně použitelný bez jakéhokoliv omezení! To je naprostá pecka. Pokud používáte dynamickou stabilizaci často (já třeba na vlogování v podstatě pořád), full frame objektiv s takhle univerzálním rozsahem nenajdete. Klasické širokáče 16–35 mm končí v polovině rozsahu Tamronu, střední zoomy začínají naopak na 24 mm a ten širší začátek může velmi chybět (po přepočtu 24 mm vs 34 mm).


Upřímně? Dovedu si představit tohle sklo ve svém arzenálu – ve většině případů by byl nasazený na ZV-E1 pro natáčení. Pro focení bych využil svou A7RIV, kde i po cropnutí do APS-C režimu zůstane pořád velmi slušných 26 Mpx a budu mít objektiv s rozsahem 24–105 mm se světelností 2.8.


Pokud bych měl používat APS-C tělo, pak kombinace s Tamronem 11–20 mm pokryje rozsah od ultraširokého ohniska po střední teleobjektiv ve dvou kompaktních objektivech.


Za mě se Tamron 17–70/2.8 hodně povedl – a vzhledem k tomu, že je teď v letní akci Tamronu zlevněný o 2000 Kč (takže s mojí slevou David10 a registrací na penta.cz ještě o dalších cca 13 %) – vychází nový s pětiletou zárukou na necelých 13 800 Kč včetně DPH. Pro APS-Cčkaře je to za tuhle cenu must-have objektiv. :)



 
 
bottom of page